وبینار «نگاه تحلیلی و کاربردی به داده‌های دومین گزارش روابط عمومی تریبون»
ثبت نام رایگان
لینک سازی لایه ای

منتشر شده در ۱ آبان ۱۴۰۳

|

آموزش لینک‌ سازی خارجی چند لایه‌ای یا چند مرحله‌ای

در دنیای پر رقابت سئو و بازاریابی دیجیتال، لینک سازی خارجی تبدیل به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو شده است. اما آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توان از تکنیک‌های پیشرفته‌تر لینک سازی برای رسیدن به نتایج بهتر استفاده کرد؟ لینک سازی چند لایه‌ای یا چند مرحله‌ای روشی است که می‌تواند تاثیر لینک سازی شما را چندین برابر افزایش دهد.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم لینک سازی چند سطحی آشنا کنیم و نحوه پیاده‌سازی این استراتژی را آموزش دهیم. فارغ از اینکه یک متخصص سئو باتجربه هستید یا اینکه به‌تازگی وارد دنیای سئو شده باشید، این تکنیک می‌تواند سرعت شما را برای رسیدن به موفقیت، افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک، با ما همراه باشید.

لینک سازی چند لایه‌ای یا چند مرحله‌ای (Tiered link building) چیست؟

لینک سازی چند مرحله‌ای به ساخت بک لینک برای بک لینک‌هایی که به‌صورت مستقیم به صفحه‌ای از سایت شما اشاره دارد، گفته می‌شود. در این تکنیک، فرآیند لینک سازی به چند مرحله یا لایه تقسیم شده و با هدف ایجاد یک شبکه گسترده و قدرتمند از لینک‌ها، منجر به افزایش اعتبار و قدرت دامنه سایت شما می‌شود.

این استراتژی به‌جای تمرکز روی ایجاد بک لینک‌های مستقیم از سایت‌های دیگر به سایت شما (که به‌عنوان «لایه اول»‌ شناخته می‌شوند)، یک ساختار سلسله مراتبی از لینک‌ها را ایجاد می‌کند. در لینک بیلدینگ چند لایه‌ای، لینک‌های لایه دوم به لینک‌های لایه اول، لینک‌های لایه سوم به لینک‌های لایه دوم اشاره می‌کنند و این فرآیند با توجه به نیاز شما ادامه پیدا می‌کند. مزیت اصلی این روش، ایجاد یک پروفایل لینک طبیعی‌تر و متنوع‌تر است که می‌تواند به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کند.

لینک سازی چند مرحله‌ای در چند لایه انجام می‌شود؟

به طور کلی تعداد لایه‌ها در لینک سازی چند مرحله‌ای به ماهیت پروژه، اهداف سئو و نیازهای سایت بستگی دارد. نکته مهم در این تکنیک، حفظ طبیعی‌بودن فرآیند لینک سازی است؛ بنابراین تعداد لایه‌ها نباید زیاد و غیرمعمول باشد. معمولا ساختار Tiered link building در سه لایه اصلی انجام می‌شود که در ادامه به طور کامل توضیح دادیم. البته در برخی موارد ممکن است از لایه‌های بیشتری استفاده شود؛ اما این امر باید با احتیاط و دقت بالا انجام شود.

سایت‌های کوچک‌تر و نوپا در شروع فرایند لینک سازی خارجی خود نیازی نیست به سراغ این استراتژی بروند و بهتر است که با استفاده از بک لینک‌های دائمی لایه اول اعتبار خود را تقویت کنند. با این حال در ادامه این فرایند، لینک سازی چند لایه‌ای می‌تواند به‌عنوان یک استراتژی موثر برای سایت‌های کوچک‌تر عمل کند، چون به کمک این روش می‌توانند لینک سازی طبیعی‌تر و کم ریسک‌تری داشته باشند.

برخلاف سایت‌های بزرگ که می‌توانند تعداد صفحات زیادی را برای لینک سازی خارجی تارگت کنند، در سایت‌های کوچک‌تر تعداد این صفحات کمتر است و لینک سازی مداوم برای یک تعداد صفحه محدود نیز غیرطبیعی است. با استفاده از لینک سازی چند مرحله‌ای می‌توان لینک‌های مستقیم کمتری به تعداد صفحات محدود سایت ایجاد کرده و ریسک لینک سازی غیرطبیعی را کم کرد.
در نهایت، تصمیم‌گیری درباره تعداد لایه‌ها و نحوه اجرای این استراتژی باید بر اساس تحلیل دقیق وضعیت فعلی سایت، اهداف سئو و بررسی رقبا باشد.

آموزش لینک سازی در سطح یا لایه اول

لینک‌های لایه اول اساس هر استراتژی لینک سازی است، این‌ها بک لینک‌های با کیفیتی هستند که مستقیما از سایت‌های معتبر و مرتبط به سایت شما متصل می‌شود. به این لینک‌ها «لایه اول» گفته می‌شود زیرا هیچ واسطه‌ای بین این لینک‌ها و سایت شما وجود ندارد. برای ایجاد بک لینک لایه اول موثر می‌توانید این مراحل را انجام دهید:

  • شناخت مخاطب هدف و نیازهای‌شان
  • تحقیق کلمات کلیدی مهم و مرتبط با برند و حوزه کاری‌
  • تولید محتوای با کیفیت، جذاب و منحصربه‌فرد
  • انتخاب سایت مناسب و مرتبط با حوزه کاری و فعالیت‌های شما
  • بهینه‌سازی لینک‌ها: انکرتکست‌ها به‌درستی انتخاب شوند، از انکرتکست‌های متنوع استفاده کنید و صفحات مقصد را منطبق با انکرتکست انتخاب کنید.

نیازی نیست تمامی لینک‌های لایه اول رپورتاژ آگهی باشند، می‌توانید از روش‌های مختلف برای لینک سازی استفاده کنید. تقویت لینک‌ها با استفاده از لینک سازی لایه‌ای فقط به لینک‌های رپورتاژی محدود نمی‌شود.

به یاد داشته باشید که کیفیت این لینک‌ها بسیار مهم‌تر از کمیت آن‌هاست. لینک‌های لایه اول باید از سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه فعالیت شما باشند تا بیشترین تاثیر را بر اعتبار و رتبه سایت‌تان داشته باشند. لایه اول، پایه و اساس استراتژی لینک سازی چند سطحی را تشکیل می‌دهد.

آموزش لینک سازی در لایه دوم

لینک سازی لایه دوم شامل بک لینک‌هایی به لایه اول است که برای بهبود قدرت و اعتبار لینک‌های لایه اول استفاده می‌شود. به عبارت دیگر،‌ این لینک‌ها از سایت‌های مختلفی به صفحه‌ای لینک می‌دهند که به صفحه‌ای از سایت شما لینک داده است.

اگرچه معیارهای کیفیت برای لینک‌های لایه دوم نسبت به لایه اول کمی انعطاف‌پذیرتر است، اما همچنان باید به دنبال بک لینک‌هایی از سایت‌های با کیفیت، معتبر و مرتبط خوب باشید. لینک‌های لایه اول‌تان از هر نوعی که هست (رپورتاژ، پست مهمان، لینک پرومکس و…)، برای تقویت‌شان می‌توانید این اقدامات را انجام دهید:

  • انتشار رپورتاژ: برای تقویت لینک‌های لایه اول خود می‌توانید در سایر رسانه‌های معتبر و مرتبط حوزه کاری‌تان، رپورتاژ منتشر کنید و آن‌ها را به لینک‌های لایه اول متصل کنید. همچنین رپورتاژهای لایه‌ای خود را می‌توانید از طریق پلتفرم تریبون منتشر کنید. هنگام ساخت کمپین رپورتاژ می‌توانید رسانه‌هایی که رپورتاژ لایه‌ای منتشر می‌کنند را فیلتر کرده و با انتخاب یک یا چند رسانه، لینک سازی لایه‌ای انجام دهید.
  • بک لینک سایت وایدی: همچنین برای تقویت لینک‌های لایه اول خود می‌توانید از بک لینک‌های Sitewide نیز استفاده کنید و از هدر، فوتر و سایدبار صفحات داخلی رسانه‌ها بک لینک‌های لایه دوم دریافت کنید.
  • بک لینک PBN: یکی دیگر از روش‌های تقویت بک لینک‌های لایه اول، استفاده از شبکه PBN است. تقویت لینک‌های لایه اول با استفاده از شبکه PBN می‌تواند باعث افزایش رتبه و اعتبار صفحات سایت شما شود.

توصیه می‌شود که برای هر بک لینک لایه اول، چندین بک لینک لایه دوم ایجاد کنید، تنوع در سایت‌ها و انکرتکست‌ها را حفظ کنید و از محتوای تکراری دوری کنید. همان‌طور که گفتیم هدف از لینک‌سازی لایه دوم، تقویت اعتبار لینک‌های لایه اول و ایجاد یک پروفایل لینک طبیعی‌تر است. با رعایت اصول کیفی و تنوع در لینک سازی می‌توانید تاثیر مثبتی بر اعتبار کلی سایت خود داشته باشید.

در تریبون بخوانید : خرید رپورتاژ آگهی

آموزش لینک سازی در لایه سوم

لینک‌های لایه سوم، به طور معمول آخرین حلقه در زنجیره لینک سازی چند لایه‌ای هستند؛ اما در برخی پروژه‌ها ممکن است تعداد لایه‌ها بیشتر شود و به لایه سوم ختم نشود. این لینک‌ها به‌عنوان بک لینک برای لینک‌های لایه دوم عمل می‌کنند و به‌صورت غیرمستقیم تلاش‌های سئویی شما را تقویت می‌کنند. اگرچه این لینک‌ها مستقیم به صفحات سایت شما اشاره نمی‌کنند ولی باعث انتقال اعتبار به سایت‌تان شده و برای شما مفید هستند. در نتیجه همچنان باید به این موضوع توجه داشته باشید که لینک‌های مرتبط و با کیفیت دریافت کنید. اگر لینک‌های لایه سوم شما بی‌کیفیت باشند، روی لینک‌های لایه دوم اثر می‌گذارند، باعث تضعیف آن‌ها می‌شوند و در صورتی که لینک‌های لایه دوم ضعیف شوند، روی لینک‌های لایه اول تاثیر می‌گذارند و تاثیر منفی‌شان به‌صورت دومینووار به سایت خودتان می‌رسد.

منابع رایج برای لینک سازی لایه سوم شامل سایت‌های ریویو، دایرکتوری‌های عمومی، نظرات در پست‌های بلاگ، سایت‌های پرسش و پاسخ، فروم‌های عمومی، رپورتاژ و لینک‌های سایت وایدی می‌شود. همان‌طور که در لینک سازی لایه دوم اشاره کردیم، رسانه‌های مختلفی در پنل تریبون وجود دارند که رپورتاژ لایه‌ای منتشر می‌کنند و با فیلترکردن آن‌ها می‌توانید لینک سازی لایه سوم خود را انجام دهید.

سعی کنید از منابع متنوعی برای لینک سازی لایه سوم استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود که لینک‌های لایه سوم را به تدریج و در طول زمان ایجاد کنید تا طبیعی‌تر به نظر برسد. در لایه سوم از لینک سازی بیش از حد خودداری کنید زیرا ممکن است توجه الگوریتم‌های گوگل را جلب کند.

مزایای لینک سازی چند مرحله‌ای یا چند لایه‌ای چیست؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک‌ها را به‌عنوان یک فاکتور برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند، همچنین صفحاتی که بک لینک قوی‌تری دارند نسبت به صفحاتی با بک لینک‌های کمتر یا بی‌کیفیت‌تر، شانس بیشتری برای قرارگرفتن در نتایج موتورهای جستجو دارند. لینک بیلدینگ چند لایه‌ای می‌تواند مزایای قابل‌توجهی در این زمینه ایجاد کند:

< style=”color: #cd143f;”ul>

  • بک لینک‌های قدرتمندتر

مهم‌ترین مزیت استفاده از استراتژی لینک سازی چند لایه‌ای این است که بک لینک‌های شما قوی‌تر می‌شوند و لینک جویس (link juice) بیشتری به صفحه شما منتقل می‌کنند. با لینک سازی چند مرحله‌ای، صفحات لینک دهنده خود را بسیار قوی‌تر می‌کنید و از طریق لینک سازی لایه‌ای، سیگنال‌های رتبه‌بندی قوی‌تری به لینک‌های لایه اول و سایت خود ارسال می‌کنید.

  • بک لینک‌های طبیعی بیشتر

از دیدگاه گوگل تمام تکنیک‌های لینک سازی در محدوده سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرند. گوگل هر تلاشی برای دستکاری رتبه‌بندی جستجو را برخلاف دستورالعمل‌های خود می‌داند، حتی اگر از روش‌های به‌ظاهر مجاز استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته در ایجاد لینک‌های طبیعی این است که الگوی مشخص و قابل شناسایی نداشته باشند. برای مثال اگر تمام لینک‌های شما صرفا از پست‌های مهمان باشند، گوگل به‌راحتی این الگو را تشخیص می‌دهد.

با tiered link building شما می‌توانید این الگو را کم‌رنگ کنید. با ایجاد بک لینک برای لینک‌های لایه اول، این فرایند طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

البته باید مواظب باشید که در اینجا نیز الگوی مشخصی ایجاد نشود. تعداد لینک‌های لایه دوم را برای همه لینک‌های لایه اول یکسان نسازید، به برخی صفحات چند لینک، به برخی فقط یک لینک و به بعضی از آن‌ها هیچ لینکی ندهید.

  • ترافیک بیشتر و رتبه بالاتر

اگر تمام فرایند را به‌خوبی انجام دهید، لینک سازی لایه‌ای در نهایت منجر به رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو برای صفحات سایت شما می‌شود. رتبه‌های بهتر برابر با ترافیک بیشتر است و می‌توانیم امیدوار باشیم که ترافیک بیشتر نیز برابر با درآمد بیشتر باشد.

  • اعتبار دامنه بیشتر

مزیت دیگر لینک سازی لایه‌ای این است که اعتبار کلی دامنه شما افزایش پیدا می‌کند. اکثر سایت‌ها یک نقطه اوج دارند که پس از آن تبدیل به یک منبع معتبر در جایگاه خود می‌شوند و پس از آن طبیعتا بسیار سریع‌تر از قبل رشد می‌کنند. هرچه اعتبار دامنه بیشتری داشته باشید، معمولا سریع‌تر می‌توانید به این نقطه اوج برسید.

چند لینک در هر مرحله از لینک سازی لایه‌ای بسازیم؟

همچنان پاسخ مشخص و دقیقی برای این سوال وجود ندارد؛‌ زیرا تعداد لینک‌ها در هر مرحله به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. به‌عنوان مثال رقابتی که در حوزه کاری‌تان وجود دارد، تعداد سایت‌های مرتبطی که می‌توانید در آن حوزه پیدا کنید و ازشان لینک بگیرید، وضعیت فعلی سایت‌تان و تاثیری که هر لینک بر سایت‌تان می‌گذارد.

فراموش نکنید که لینک‌های بی‌کیفیت در هر کدام از لایه‌ها که باشد، می‌تواند به کل فرآیند شما لطمه وارد کند. بنابراین بهتر است از روش‌های اسپم لینک سازی یا لینک سازی انبوه استفاده نشود.

آیا می‌توانیم از بک‌ لینک انبوه در لینک سازی چند مرحله‌ای استفاده کنیم؟

ایجاد بک لینک انبوه در لایه اول ریسک‌های بسیاری داشته و می‌تواند باعث آسیب سایت شما شود. مخصوصا اگر کیفیت لینک‌هایی که در لایه اول استفاده می‌کنید پایین باشد. در نتیجه بهتر است در لایه اول از بک لینک انبوه استفاده نکنید.

شما می‌توانید در لینک‌های لایه دوم به بعد از بک لینک انبوه استفاده کنید، با این کار می‌توانید ریسک استفاده از بک لینک‌های انبوه را کاهش دهید. البته با این شرط که همچنان بک لینک‌های انبوه را با توجه به ملاحظاتی که مخصوص این روش لینک سازی است، انجام دهید.

در تریبون بخوانید : خرید بک لینک قوی

چه زمانی از لینک سازی لایه‌ای استفاده کنیم؟

امروزه، گوگل در شناسایی طرح‌های لینک سازی به‌خوبی عمل می‌کند و برای دور زدن الگوریتم‌ها به تلاش زیادی نیاز است. با این حال، در مواردی لینک سازی لایه‌ای منطقی به نظر می‌رسد:

  • شما در یک بازار رقابتی هستید

اگر کسب‌وکار شما جز یک بازار بسیار رقابتی است، برای اینکه تعداد زیادی لینک را در بازه زمانی کوتاه مستقیم به سایت‌تان متصل نکنید می‌توانید به سراغ لینک سازی لایه‌ای بروید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن از دیگر رقبایتان متمایز شوید و خود را به‌عنوان یک منبع قابل اعتماد برای کسب اطلاعات منحصربه‌فرد در حوزه کاری‌تان معرفی کنید.
اگر لینک سازی چند مرحله‌ای را شروع کنید، شانس‌تان برای ایجاد یک پروفایل بک لینک قوی بیشتر می‌شود و به شما کمک می‌کند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنید. این رویکرد برای کسب‌وکار کوچک نیز موثر است.

  • حوزه‌های تخصصی

اگر کسب‌وکارتان در حوزه‌های تخصصی است و سایت‌های مرتبط زیادی برای لینک سازی وجود ندارد می‌توانید از لینک سازی لایه‌ای استفاده کنید. لینک‌های لایه‌ای را می‌توانید از همان رسانه‌ها یا از رسانه‌های دیگر دریافت کنید.

  • دریافت نتیجه مطلوب

زمانی که یک بک لینک لایه اول ایجاد کردید، از آن نتیجه خوبی گرفتید و قصد دارید آن را تقویت کنید می‌توانید از لینک سازی چند مرحله‌ای استفاده کنید تا اعتباری که از طریق آن لینک به شما می‌رسد، بیشتر و بیشتر شود.

سخن پایانی

لینک سازی لایه‌ای زمانی که به درستی انجام شود می‌تواند یک استراتژی لینک سازی قدرتمند باشد؛ اما مانند سایر استراتژی‌های سئو به‌راحتی می‌توان در آن زیاده‌روی کرد. بهترین راه برای لینک سازی چند مرحله‌ای این است که لینک‌های لایه اول، دوم، سوم و… را در سایت‌‌هایی با اعتبار دامنه بالا و مرتبط به حوزه کاری خودتان ایجاد کنید و از این طریق به افزایش اعتبار سایت خودتان کمک کنید و از الگوهای تکرارشونده و غیرطبیعی نیز در استراتژی لینک‌ سازی لایه‌ای خود استفاده نکنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
وبینار رایگان تحلیل دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون

از نگاه امیر عباس تقی‌پور و مهدی امیرپور

سه‌شنبه ۱ آبان، ساعت ۱۹