تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
تولید محتوا متنی

منتشر شده در ۴ تیر ۱۴۰۳

|

تولید محتوای متنی چیست و چگونه محتوای متنی تولید کنیم؟

نوشته‌هایی که روزانه روی بنرها و پوسترهای سطح شهر می‌بینید، پیام‌ها و ایمیل‌هایی که از سمت برندها دریافت می‌کنید، کپشن‌ها و متن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانید، حتی همین مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید همگی نوعی تولید محتوای متنی هستند.

محتوای متنی روشی برای دستیابی به مخاطبان هدف و برقراری ارتباط با آن‌هاست و برای تقویت موتور بازاریابی کسب‌وکارها ضروری است. اما چگونه می‌توان محتوای متنی تولید کرد؟ در این مقاله اهمیت محتوای متنی، انواع آن و فرایند تولید محتوای متنی موثر را بررسی کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با ابعاد مختلف محتوای متنی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تولید محتوای متنی چیست؟

تولید محتوای متنی یا «Content Writing» به فرایند برنامه‌ریزی، نگارش و ویرایش محتوایی گفته می‌شود که در فضای اینترنت با هدف جذب مخاطب، برقراری ارتباط، پاسخ به سوالات مشتریان و افزایش رتبه سئو منتشر می‌شود.

محتوای متنی می‌تواند به‌ شکل پست بلاگ، رپورتاژ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، سناریو ویدئو، متن ایمیل و اس‌ام‌اس یا صفحات مشخصات و معرفی محصول تولید شود. به طور کلی می‌توان گفت هرگونه متن یا نوشته‌ای که در وب مشاهده می‌کنید، جزو تولید محتوای متنی محسوب می‌شود؛ زیرا در اغلب مواقع، بدون داشتن متن نمی‌توان باقی مراحل تولید محتوا را پیش برد.

تولید محتوا

نویسندگان حرفه‌ای تریبون را به تیم خود اضافه کنید تا با تولید محتوای جذاب، راحت‌تر از همیشه مخاطبان هدف خود را جذب کنید و به رتبه‌های برتر گوگل برسید.

انواع محتواهای متنی

همان‌طور که گفتیم، ساختار اصلی اکثر مدل‌های محتوا را متن تشکیل می‌دهد. در این بخش به بررسی انواع محتواهای متنی می‌پردازیم.

  • مقالات بلاگ

مقالات بلاگ، مهم‌ترین و رایج‌ترین نوع تولید محتوای متنی هستند که با هدف آگاهی‌بخشی به کاربران و سرگرم‌کردن آن‌ها ایجاد می‌شوند. طول مقالات بلاگ می‌تواند از چند صد کلمه تا چندهزار کلمه متفاوت باشد، به همین دلیل فضای خلاقیت را به‌خوبی برای کسب‌وکارها و نویسندگان فراهم می‌کند.

تولید محتوای متنی با کیفیت و مدام در بلاگ سایت‌ به برندها کمک می‌کند تا توجه کاربران بیشتری را جلب کرده و ترافیک سایت خود را افزایش دهند. کسب‌وکارها با شناسایی نیازها و دغدغه مخاطبان هدف خود می‌توانند برای رفع مشکلات و سوالات آن‌ها محتوای ارزشمند تولید کنند و میزان تعامل، اعتماد و وفاداری مخاطبان به برندتان را افزایش دهند.

با توجه به محدودبودن تعداد صفحات اصلی سایت، بلاگ‌نویسی اصلی‌ترین راه برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو است. برندها می‌توانند مقالات بلاگ‌ خود را بر اساس کلمات کلیدی حوزه کسب‌وکارشان بنویسند و در جایگاه‌های برتر موتورهای جستجو دیده شوند.

  • صفحات اصلی سایت

تمامی سایت‌ها شامل چندین صفحه ثابت مانند صفحه درباره ما، تاریخچه برند، سوالات متداول و صفحه محصول هستند. برای تولید محتوای متنی صفحات اصلی سایت باید به این نکته توجه کنید که کاربرها در چه مرحله‌ای از قیف فروش هستند و محتوای مناسب برای این افراد چیست. این صفحات باید طبق اصول و قواعد خاص خود نوشته شوند و از آنجایی که جزو صفحات پربازدید محسوب می‌شوند باید ساختار و خوانایی درستی داشته باشند.

  • رپورتاژ

رپورتاژ آگهی یکی دیگر از مهم‌ترین انواع تولید محتوای متنی است که با هدف ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند نوشته و در رسانه‌های معتبر منتشر می‌شود. رپورتاژها می‌توانند تبلیغاتی یا خبری باشند؛ اما محتوای آن‌ها در هر دو حالت باید غیرمستقیم و طبیعی به نظر برسد. تولید محتوای متنی برای رپورتاژ باید جذاب، روان و خوانا باشد تا مخاطب را به خواندن کامل مطلب ترغیب کند. انتشار رپورتاژ، علاوه بر افزایش آگاهی از برند، به افزایش اعتماد و اعتبار برند، افزایش ترافیک سایت، جذب مشتریان جدید و مهم‌تر از همه بهبود سئوی سایت کمک می‌کند.

  • تولید محتوای متنی برای شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوای متنی برای شبکه‌های اجتماعی باید مختصر، جذاب و تعاملی باشد تا بتواند توجه کاربران را به خود جلب کند؛ زیرا کاربران شبکه‌های اجتماعی معمولا زمان و حوصله کمتری برای خواندن مطالب دارند. پست‌های شبکه‌های اجتماعی باید جذابیت بصری داشته باشند، به همین دلیل بهتر است از ایموجی، هشتگ و نقل‌قول‌های بیشتری استفاده شود و مطالب به‌صورت پاراگراف‌های کوتاه یا بولت‌وار ارائه شوند.

تولید محتوای متنی برای شبکه‌های اجتماعی نیازمند شناخت دقیق نیازها و علایق مخاطبان هدف است تا باعث افزایش آگاهی از برند، جلب توجه مخاطبان جدید، ایجاد، تقویت و حفظ ارتباط با مخاطبان فعلی و افزایش فروش شود.

  • کتاب‌های الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی با هدف توضیح کامل و عمیق یک موضوع منتشر می‌شوند و مناسب مخاطبانی است که در قیف بازاریابی محتوایی از مرحله آگاهی عبور کرده‌اند. این کتاب‌ها عموما با دریافت اطلاعات تماس یا با پرداخت هزینه، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند. تولید محتوای متنی برای کتاب‌ الکترونیکی نیازمند این است که به طور کامل درباره آن موضوع تحقیق کنید و تمام منابع معتبر را مطالعه کنید.

  • ایمیل و خبرنامه

صندوق پستی ایمیل بسیاری از کاربرها، پر از پیام‌های خوانده نشده‌ای است که از سمت برندها ارسال شده. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث دیده‌شدن ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها می‌شود،‌ تولید محتوای متنی آن‌هاست.

عنوان ایمیل باید کوتاه، جذاب و ترغیب‌کننده باشد تا توجه مخاطب‌ها را جلب کرده و آن‌ها را به بازکردن ایمیل تشویق کند. محتوای متنی ایمیل باید متناسب با نیازها و علایق مخاطب‌ها باشد و به آن‌ها ارزشی اضافه کند، بهتر است پاراگراف‌ها کوتاه و خوانا باشند تا مخاطب‌ها بتوانند به‌سرعت محتوای ایمیل را مطالعه کنند. هر ایمیل باید یک یا چند CTA واضح و مشخص برای اقداماتی مثل خرید محصول یا ثبت‌نام در جشنواره داشته باشد.

ارسال ایمیل و خبرنامه به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا درباره برند، محصولات و خدمات جدیدشان اطلاع‌رسانی کنند، مخاطب‌ها را به سمت سایت خود هدایت کرده و ترافیک سایت‌شان را افزایش دهند. همچنین با ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه در قالب ایمیل می‌توانند مخاطب‌ها را تشویق به خرید کنند و فروش خود را افزایش دهند.

  • اس‌ام‌اس

تولید محتوای متنی برای نوشتن پیامک، به مهارت‌های خاص خود احتیاج دارد؛ زیرا باید بتواند در همان جمله اول یا ۱۰ کلمه ابتدایی، توجه مخاطب‌ها را به خود جلب کند. در غیر این صورت احتمال دیده شدن پیام تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیامک باید یک لینک یا CTA داشته باشد تا مخاطب‌ها بتوانند هدف از ارسال پیامک را درک کنند. فراموش نکنید که محتوای متنی اس‌ام‌اس به هیچ عنوان جای زیاده‌گویی یا توضیحات اضافه نیست و باید با استفاده از کمترین تعداد کلمات، پیام را منتقل کند.

  • گزارش سالانه و موضوعی

گزارش‌های سالانه و موضوعی یکی دیگر از انواع تولید محتوای متنی هستند که با هدف ارائه اطلاعات جامع و شفاف، افزایش اعتماد و اعتبار، ارزیابی عملکرد سالانه یا موضوعی و تحلیل نقاط قوت و ضعف برند، ارائه می‌شوند.

در ابتدای گزارش سالانه باید یک فهرست دقیق و جامع از مطالب قرار داشته باشد، از داده‌ها و آمارهای دقیق و قابل استناد استفاده شود، همچنین ساده و قابل فهم برای همه مخاطبان باشد، حتی کسانی که تخصصی در موضوع گزارش ندارند. به طور کلی، تولید محتوای متنی برای گزارش‌های سالانه و موضوعی باید دقیق، شفاف و جذاب باشد تا بتواند به اهداف اطلاع‌رسانی و ارزیابی موردنظر، دست یابد.

اهمیت و مزایای تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی، مهم‌ترین بخش از بازاریابی محتوایی است. یک استراتژی بلندمدت که شامل توسعه و به اشتراک‌گذاشتن محتوا در کانال‌های مختلف می‌شود؛ اما استفاده تولید محتوای متنی چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

  • افزایش تعامل

یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژی بازاریابی دیجیتال، ایجاد و افزایش تعامل است. هیچ کاربری از صفحه‌ای بدون متن، بازدید نخواهد کرد. تولید محتوای متنی دلیلی برای بازدید و ماندن مخاطب‌ها در سایت ایجاد می‌کند.

محتوای متنی به ایجاد تعامل بین مخاطب و برند کمک کرده و پیام برند را به‌ شکلی موثر به مخاطبان هدف منتقل می‌کند. مشتریان بالقوه به کمک محتوای متنی می‌توانند با جنبه‌های مختلف محصول یا خدمات آشنا شوند و خرید مطمئن‌تری داشته باشند. علاوه بر این، محتوای متنی به‌راحتی می‌تواند به سوال‌ها و دغدغه مشتریان پاسخ دهد، رضایت آن‌ها را تضمین کرده و آن‌ها را برای خرید متقاعد کند.
افزایش فروش

در بازار سنتی می‌توانید با گفت‌وگو، مشتریان بالقوه را برای خرید محصول یا خدمات متقاعد کنید. از آنجایی که در بازاریابی دیجیتال، برقراری ارتباط صوتی با مخاطب‌ها دشوارتر است، باید به تولید محتوای متنی تکیه کنید.

محتوای متنی روش قدرتمندی است که با استفاده از آن می‌توانید ارزش و پتانسیل برند و محصولات‌تان را به مخاطب‌ها منتقل کنید و سردرگمی‌های آن‌ها در مورد محصول‌ را برطرف کنید. همچنین با ایجاد احساس نیاز در آن‌ها و با استفاده از تولید محتوای آموزشی می‌توانید آن‌ها را ترغیب به خرید کنید و فروش را افزایش دهید.

  • بهبود رتبه سئو

اهمیت زیاد سئو در دیجیتال مارکتینگ به دلیل این است که باعث ارتقا رتبه سایت در موتورهای جستجو و جذب مشتریان بیشتر، می‌شود. اگر یک سایت فاقد محتوا یا محتوای باکیفیت باشد، به رتبه‌های برتر نتایج جستجو نمی‌رسد و ترافیکی دریافت نخواهد کرد. با استفاده از محتوای متنی باکیفیت و ۱۰۰٪ منحصربه‌فرد می‌توان رتبه بالایی در گوگل کسب کرد.

علاوه بر این، تولید محتوای متنی به برقراری ارتباط با برندهای دیگر کمک می‌کند. آن‌ها به مطالب ارزشمند لینک می‌دهند و به‌صورت رایگان برای کسب‌وکارها بک لینک ایجاد می‌کنند. این کار نه‌تنها باعث افزایش رتبه سئو، بلکه باعث افزایش آگاهی از برند نیز می‌شود.

  • قابلیت اشتراک‌گذاری

اگر شما هم جزو برندهایی هستید که استراتژی بازاریابی خود را بر پایه «بازاریابی دهان به دهان» بنا نهاده‌اید، باید بدانید که تولید محتوای متنی همان چیزی است که باعث می‌شود مخاطب‌ها درباره شما صحبت کنند. در این سال‌ها، کاربرها شاهد محتواهای زیاد و متنوعی بودند، به همین دلیل به‌راحتی محتوای خوب و باکیفیت را تشخیص می‌دهند، از آن استقبال می‌کنند، ممکن است بارها آن را بخوانند و به اطرافیان خود نیز توصیه کنند. مخاطب‌ها با دیدن یک محتوای متنی حرفه‌ای و خلاقانه، آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و همین موضوع باعث می‌شود افراد بیشتری با برند شما و محصولات‌تان آشنا شوند.

  • مقرون‌به‌صرفه

تبلیغات در رسانه‌هایی مثل رادیو و تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در مدت زمان کوتاه، تاثیر زیادی بر دیده‌شدن برند داشته باشد؛ اما این نوع تبلیغات هزینه بالایی دارد و ممکن است در ابتدای فعالیت یک کسب‌وکار، مقرون‌به‌صرفه نباشد. همچنین، اگر محتوای متنی سایت آماده و تا حدی کامل نباشد، احتمال دارد تبلیغات تاثیر منفی داشته باشد. تولید محتوای متنی روشی مقرون‌به‌صرفه است که برخلاف تبلیغات، اثرگذاری بلندمدت دارد و همیشه می‌تواند مشتری جدید جذب کند.

در تریبون بخوانید : چگونه تولید محتوا کنیم؟

فرآیند تولید محتوای متنی موثر چیست؟

برای اینکه بتوانید محتوایی تولید کنید که شما را به اهداف بازاریابی موردنظرتان برساند، نیاز است فرایندی برای خود در نظر بگیرید و مطابق آن پیش بروید. اگر درباره فرایند تولید محتوای متنی موثر تحقیق کنید، احتمالا متوجه تفاوت‌های موجود در هر منبع خواهید شد. ما در اینجا سعی کردیم این فرایند را به‌گونه‌ای دسته‌بندی کنیم که برای انواع مدل‌های محتوا قابل استفاده باشد.

  • تشخیص و تعیین هدف محتوا

از لحظه شروع تولید محتوای متنی باید هدف‌تان از نوشتن هر کلمه را مشخص کنید. از خودتان بپرسید «چرا این محتوا را می‌نویسم؟». آیا قرار است به سوالات کاربران پاسخ دهد؟ احساس نیاز در مخاطب‌ها ایجاد کند؟ آن‌ها را با مزایای یک محصول یا خدمات آشنا کند؟ یا اینکه قرار است توضیح کوتاه و کاملی درباره مشخصات و ویژگی‌های یک محصول باشد؟ دقت داشته باشید که هدف از نوشتن یک محتوا باید هم‌راستای اهداف بازاریابی کسب‌وکار باشد.

زمانی که هدف‌تان از نوشتن محتوا را مشخص کردید، فکر کنید که چگونه می‌توانید به آن هدف برسید. برای مثال اگر می‌خواهید مطلبی در قالب «معرفی محصول» بنویسید، نیاز است به‌صورت جامع با جزئیات به مزایای آن محصول بپردازید. کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از مهارت‌ها و تکنیک‌های تولید محتوای متنی، اطلاعات موردنیاز کاربر را به شکلی خلاقانه و منسجم در متن قرار دهید.

  • شناخت مخاطب هدف

در فرایند تولید محتوای متنی، آنچنان نمی‌توان مرحله تعیین هدف را از شناخت مخاطب جدا کرد؛ زیرا برای اینکه هدف مخاطب‌ها از جستجوی یک موضوع را درک کنید، نیاز است از آن‌ها شناخت داشته باشید. با شناخت مخاطب‌ها می‌توانید به تصویر واضحی از نیازها و علایقشان برسید، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و اثرگذاری مطالب‌تان را افزایش دهید. یک نویسنده حرفه‌ای باید بتواند هدف مخاطب‌ها از جستجوکردن آن محتوا را درک کند و مقالات خود را مطابق آن بنویسد. در این صورت می‌توانید محتوایی تولید کنید که به سوالات آن‌ها پاسخ دهد، توجه‌شان را به خواندن کامل مقاله جلب کند و آن‌ها را به برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاشتن آن مطلب، ترغیب کند.

  • انتخاب موضوع اصلی

پس از تعیین هدف، زمان آن می‌رسد که موضوع محتوای خود را انتخاب کنید. مهم نیست در حال نوشتن یک مقاله بلاگ هستید یا پست شبکه‌های اجتماعی، بدون انتخاب موضوع نمی‌توانید محتوایی تولید کنید که شما را به هدف‌تان برساند.

برای انتخاب موضوع می‌توانید فهرستی از محصولات و خدمات آن کسب‌وکار، اطلاعات مهم و اصطلاحات مربوط به آن‌ها را تهیه کنید. همچنین برای رسیدن به یک موضوع منحصر‌به‌فرد می‌توانید از موتورهای جستجو کمک بگیرید. کلمات کلیدی مهم را جستجو کنید تا ببینید باقی کسب‌وکارها چه موضوعاتی را در آن حوزه پوشش داده‌اند.

  • ایجاد طرح کلی مقاله

منظور از طرح کلی مقاله، ساختار و اسکلت اصلی مقاله است که محتوا روی آن بنا می‌شود. برای نگارش طرح کلی مطلب خود، ابتدا موضوع اصلی را نوشته، سپس عنوان‌ها و زیرعنوان‌های انتخاب شده را به‌ترتیب قرار دهید و در نهایت یک بخش برای جمع‌بندی مطلب در نظر بگیرید. برای اینکه طرح کامل‌تری داشته باشید می‌توانید جایگاه تصاویر درون متن را نیز مشخص کنید.

  • نگارش محتوا

حال زمان آن می‌رسد که محتوا را روی طرح کلی بپوشانید. تصور کنید سوالی برایتان پیش آمده و آن را در گوگل جستجو می‌کنید. عنوان اصلی مقاله، اولین چیزی است که بر اساس آن مقاله موردنظرتان را انتخاب می‌کنید. نگارش محتوا را دقیقا می‌توانید به همان ترتیبی که می‌بینید،‌ شروع کنید.

در نتیجه اولین قدم، نوشتن یک عنوان جذاب و گیرا است. عنوان مطلب خود را باید به‌گونه‌ای بنویسید که توجه کاربرها را سریعا جلب کند و روی آن کلیک کنند.

وقتی مقاله را باز می‌کنید، با یک متن کوتاه روبه‌رو می‌شوید. به این قسمت از مقاله، «مقدمه» گفته می‌شود. محتوایی کوتاه که با هدف ترغیب مخاطب به خواندن ادامه مطلب نوشته می‌شود. مقدمه باید تا حد امکان مختصر و مفید باشد و باعث سردرگمی کاربر نشود.

حال به بخش اصلی یا «بدنه» محتوا می‌رسیم. تمام اطلاعات مهم و موردنیاز کاربر در این قسمت قرار دارد. مهم است که برای نوشتن بدنه محتوا از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید، به کمک زیرعنوان‌ها متن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و به‌صورت بهینه از تصاویر استفاده کنید. دقت داشته باشید که مهم‌ترین نکته در تولید محتوای متنی این است که کاربرها به‌سادگی بتوانند موضوع محتوا را درک کنند، در نتیجه از هرگونه پیچیدگی دوری کنید.

زمانی که اطلاعات مهم را در اختیار کاربران قرار دادید، باید بخش پایانی یا «نتیجه‌گیری» را بنویسید. در این بخش نگاهی کلی به مطالب گفته شده، انداخته می‌شود. مهم است که یک CTA جذاب در این بخش قرار داده شود و کاربران را به سمت یک عمل، مانند مشاهده یک محصول یا کامنت گذاشتن، هدایت کند.

  • بهینه‌سازی محتوا بر اساس اصول سئو

تولید محتوای متنی برای بلاگ یا رپورتاژ نیازمند رعایت اصول سئو است. در ابتدا توضیحات متا بنویسید. توضیحات متا باید حداکثر ۱۵۵ کاراکتر، شامل کلمه کلیدی اصلی و توصیف دقیقی از محتوای مقاله باشد.

در ادامه باید میزان استفاده از کلمه کلیدی اصلی و فرعی را در طول محتوا بررسی کنید. کلمه کلیدی اصلی باید به‌صورت بهینه و طبیعی در تمام متن پخش شده باشد و حتما در عنوان اصلی، مقدمه محتوا و بخش نتیجه‌گیری استفاده شود.

در انتها، اگر محتوای شما به‌ لینک سازی داخلی احتیاج دارد، ۲ تا ۵ کلمه در داخل متن را به صفحات مرتبط سایت لینک دهید.

  • تصحیح و ویرایش محتوا

با وجود مهارت و تجربه بالا در زمینه تولید محتوای متنی، نمی‌توان گفت اولین نسخه از متن شما، بهترین نسخه است و نیاز به ویرایش ندارد. طبیعی است که هنگام نوشتن محتوا برخی نکات از دیدتان پنهان شوند، به همین دلیل بهتر است محتوای خود را مجددا تصحیح و ویرایش کنید. در زمان ویرایش به جملات، فعل‌ها و نکات دستوری مطلب خود توجه کنید. با این کار می‌توانید اشتباهات و خطاهای احتمالی را شناسایی و برطرف کنید، همچنین از انتقال پیام‌تان به مخاطب‌ها و کیفیت محتوای خود مطمئن شوید.

مهارت‌های لازم برای تولید محتوا

مهارت‌های لازم برای تولید محتوای متنی

یک نویسنده حرفه‌ای، بدون توجه به موضوع مقاله یا بستر انتشار مطلب می‌تواند محتوایی خلاقانه و جذاب تولید کند. برای رسیدن به این مرحله، نیاز است با مهارت‌های لازم برای تولید محتوای متنی آشنا شوید و آن‌ها را بیاموزید.

  • آشنایی با اصول سئو

موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش ترافیک سایت‌ها هستند. در نتیجه آشنایی با سئوی داخلی یکی از مهارت‌هایی است که هر نویسنده باید از آن بهره‌مند باشد؛ زیرا به‌کارگیری اصول سئو برای جذب ترافیک بیشتر و افزایش رتبه سایت، ضروری است.

شما به‌عنوان تولیدکننده محتوا به مهارت‌هایی مانند تحقیق کلمات کلیدی، قراردادن کلمات کلیدی در محتوا، تحلیل رقبا، شناخت نیاز مخاطب، رعایت عنوان‌ها و تیترهای فرعی، نگارش توضیحات متا، استفاده بهینه از تصاویر و لینک‌های خارجی نیاز دارید. همچنین، باید از جدیدترین تغییرات الگوریتم‌های گوگل با خبر باشید. به طور کلی شما باید بتوانید محتوای متنی خود را به‌گونه‌ای بنویسید که برای موتورهای جستجو و مخاطب‌ها بهینه باشد.

  • آشنایی با قواعد نگارشی در تولید محتوای متنی

مخاطب‌هایی که مطالب شما را می‌خوانند فارسی زبان هستند،‌ به همین دلیل نیاز است تسلط کافی به قواعد نگارشی را داشته باشید تا مخاطب‌ها به‌راحتی بتوانند محتوای شما را خوانده و درک کنند. رعایت قواعد نگارشی در تولید محتوای متنی نه‌تنها باعث افزایش کیفیت مطلب می‌شود، بلکه نشان‌دهنده این است که برای مخاطب‌ها ارزش قائل هستید.

احتمالا شما نیز به این نکته برخورده‌اید که در صورت استفاده نادرست از برخی علائم نگارشی، معنای کل جمله عوض می‌شود. برای تقویت مهارت‌های خود بهتر است قواعد نگارشی زیر را در محتوای خود رعایت کنید:

  • نشانه‌های جمع برای جمع‌بستن صحیح کلمات
  • استفاده صحیح از «ه کسره»
  • استفاده مناسب از «را»
  • استفاده صحیح از علائم نگارشی مانند: نقطه، ویرگول، علامت سوال و تعجب، نقطه ویرگول، پرانتز و…
  • توانایی تحقیق و جستجو

خیلی وقت‌ها ممکن است بخواهید درباره موضوعی کاملا جدید بنویسید که اطلاعاتی درباره آن ندارید. در چنین شرایطی، مهارت تحقیق‌کردن به شما کمک می‌کند. به‌عنوان نویسنده محتوا باید بتوانید منابع معتبر و اطلاعات موردنیازتان را شناسایی و پیدا کنید؛ زیرا احتمال دارد در طول نوشتن یک محتوا، با سوال‌ها و مشکل‌های مختلفی روبه‌رو شوید. با استفاده از مهارت جستجو می‌توانید به جدیدترین محتواها دست پیدا کرده و داده‌های معتبر را جمع‌آوری کنید.

استفاده از اطلاعات اشتباه یا ناقص در محتوا باعث کاهش اعتبار آن و از بین رفتن تلاش‌ها و زحمات‌تان می‌شود. به همین دلیل، بررسی سایت‌های مختلف انگلیسی و فارسی، فعالیت رقبا، مجله‌های دیجیتال، نظرسنجی‌ها و… برای نوشتن یک محتوای کامل و با کیفیت اهمیت زیادی دارد.

شما باید بتوانید مطالب مرتبط با موضوع محتوای خود را رصد کنید،‌ از آن‌ها ایده بگیرید و محتوایی کامل‌تر و خلاقانه‌تر منتشر کنید. چنین محتوایی می‌تواند برندها را به اهداف بازاریابی خود مانند افزایش ترافیک، اشتراک‌گذاری، کلیک، رتبه‌بندی موتورهای جستجو و فروش برساند.

  • آشنایی با لحن‌ها و سبک‌های نوشتاری

یکی از مهارت‌های مهمی که منجر به تولید محتوای متنی جذاب و متنوع می‌شود، آشنایی با لحن‌ها و سبک‌های نوشتاری مختلف است. با توجه به هر پروژه، شما باید توانایی تغییر لحن و سبک نوشته‌تان را داشته باشید تا اثرگذاری آن بیشتر شود. برای مثال، «داستان‌سرایی» یکی از تکنیک‌های بسیار موثر در نوشتن محتوای بلاگ است، در صورتی که استفاده از این تکنیک برای نوشتن اس‌ام‌اس می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و باعث شود افراد کمتری پیامک را باز کنند. شما باید با کاربرد لحن‌ها و سبک‌های مختلف آشنا باشید و آن‌ها را بر اساس موضوع محتوای خود انتخاب کنید.

  • به‌روز بودن

برای تبدیل‌شدن به یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای، نیاز است همیشه اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید. همان‌طور که کمی قبل اشاره کردیم، با داشتن مهارت تحقیق می‌توانید از آخرین به‌روزرسانی‌های حوزه محتوا و سئو، الگوریتم‌های موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی مطلع شوید. یکی دیگر از دلایل اهمیت به‌روز بودن، استفاده از ابزارهای جدیدی است که وارد بازار می‌شود. برای مثال شما به‌عنوان یک نیروی محتوا باید نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را بلد باشید.

به‌روز بودن، علاوه بر افزایش کیفیت مطالب‌،‌ به شما کمک می‌کند تا مطالب قبلی خود را آپدیت کنید. به‌روز نگه‌داشتن مطالب قدیمی باعث افزایش اعتماد مخاطب‌ها به برند و بهبود سئو سایت‌تان می‌شود.

  • خلاقیت در تولید محتوای متنی

خلاقیت مهارتی است که محتوای متنی شما را منحصربه‌فرد می‌کند. خلاقیت در تولید محتوای متنی یعنی بتوانید از ایده‌ها و روش‌های نوآورانه به‌‌گونه استفاده کنید که محتوای شما جذاب، متفاوت و تاثیرگذار باشد. روش‌های استفاده از خلاقیت در محتوا:

  • انتخاب موضوعات جدید یا ارائه نظرات جدید درباره موضوعات رایج
  • استفاده از طنز، داستان‌سرایی و سبک‌ها و لحن‌های مختلف
  • استفاده از لیست‌ها، جدول‌ها، نمودارها و به طور کلی تقسیم‌بندی متن به بخش‌های کوچک
  • ترکیب متن با تصاویر، ویدیوها، اینفوگرافیک‌ها و سایر عناصر بصری
  • استفاده از محتواهایی که مخاطب را ترغیب به تعامل می‌کند، مثل پرسش‌نامه، نظرسنجی و…
  • خلاقیت در تولید محتوای متنی باعث جذب مخاطب‌های بیشتر، افزایش تعامل با آن‌ها و بهبود سئو می‌شود. فراموش نکنید که این کار نیازمند شناخت کافی از مخاطب‌ها، بازار هدف و داشتن مهارت‌های نوشتاری قوی است.
  • برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

تولیدکنندگان محتوا معمولا به‌صورت همزمان روی پروژه‌های مختلفی کار می‌کنند،‌ به همین دلیل مهارت برنامه‌ریزی و مدیریت زمان جز نکته‌های ضروری برای هر نویسنده است. طبیعی است که برای تحقیق درباره موضوع محتوا، فکرکردن به آموخته‌ها،‌ ساختاربندی متن و نگارش آن به زمان زیادی نیاز داشته باشید؛ اما برخی پروژه‌ها هستند که باید در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت، تحویل داده شوند. در چنین شرایطی این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید حجم زیاد پروژه‌ها در زمان کوتاه را مدیریت کنید.

برای برنامه‌ریزی می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند پومودورو یا از ابزارهای مدیریت پروژه مانند Trello استفاده کنید. روش دیگر، طراحی ساختار متن پیش از تولید محتواست. یعنی تعداد کلمات متن، عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها،‌ تصاویر مناسب برای مقاله، زمان موردنیاز برای مطالعه و گردآوری مطالب پیرامون موضوع را مشخص کنید.

  • مهارت‌های نرم‌افزاری

علاوه بر مهارت‌های گفته شده،‌ شما برای تولید محتوای متنی به مهارت‌های فنی مانند استفاده از مجموعه آفیس،‌ سیستم‌های مدیریت محتوا یا ابزارهای ویرایش ویدئو و تصویر نیاز دارید. در بسیاری از پروژه‌ها ممکن است نیروی گرافیست حضور نداشته باشد،‌ در نتیجه باید بتوانید کیفیت خوبی از یک محتوا را ارائه دهید. همچنین نیاز است که نحوه استفاده از رایج‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و دروپال را نیز یاد بگیرید.

چه کسب‌وکارهای به تولید محتوای متنی نیاز دارند؟

فرقی نمی‌کند که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید یا چه محصول و خدماتی ارائه می‌دهید؛ برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف، معرفی خود و متقاعدکردن آن‌ها به خرید از شما، به تولید محتوای جذاب و باکیفیت نیاز دارید. در ادامه برخی از کسب‌وکارهایی که به طور خاص به تولید محتوای متنی نیاز دارند را دسته‌بندی کردیم:

کسب‌وکارهای آنلاین: کسب‌وکارهایی که به طور کامل در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند، برای معرفی برند خود، ارائه محصولات و خدمات‌شان، جذب مشتری و افزایش ترافیک سایت‌شان، به طور مداوم به تولید محتوای متنی در قالب‌های مختلف مانند مقالات بلاگ، توضیحات محصول، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و… نیاز دارند.

کسب‌وکارهای سنتی: این کسب‌وکارها با طراحی بروشور و کاتالوگ می‌توانند برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنند. همچنین داشتن یک سایت و بلاگ فعال، حضور در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای مرتبط با حوزه کاری‌شان به افزایش اعتبار و برندینگ و در نهایت، رونق کسب‌وکارشان کمک کند.

کسب‌وکارهای B2B: در کسب‌وکارها B2b، تولید محتوای متنی تخصصی و باکیفیت، نقشی اساسی در جلب اعتماد و نظر مشتریان ایفا می‌کند. ارائه اطلاعات دقیق و جامع در مورد محصولات و خدمات، مقالات تخصصی و گزارش‌های تحلیلی، از جمله محتواهایی هستند که می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

استارت‌آپ‌ها: شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌هایی که به دنبال جذب سرمایه، توسعه بازار و افزایش سهم خود در صنعت هستند، با استفاده از تولید محتوای متنی خلاقانه و متقاعدکننده می‌توانند ایده‌ها و ارزش‌های خود را به سرمایه‌گذاران، مشتریان و شرکای بالقوه معرفی کنند. آن‌ها می‌توانند برای توضیح محصولات و خدمات‌شان، ارائه راهنمایی‌ها و مستندات فنی، مقالات آموزشی و پاسخ به سوالات کاربران از محتوای متنی استفاده کنند.

محتوای شما باید با لحنی جذاب و متناسب با علاقه مخاطب‌ها نوشته شود و اطلاعات مفید و ارزشمندی را به آن‌ها ارائه دهد. در این صورت، از طریق تولید محتوای متنی می‌توانید به نتایج مطلوب خود مانند افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری، ارتقای رتبه در موتورهای جستجو و توسعه کسب‌وکارتان دست پیدا کنید. به طور کلی، هر برندی که به دنبال برقراری ارتباط با مخاطبان خود و ارائه اطلاعات به آن‌هاست، باید از قدرت تولید محتوای متنی بهره‌مند شود.

آیا می‌توان تولید محتوای متنی را برون‌سپاری کرد؟

در حال حاضر تیم‌های محتوا و نویسندگان فریلنسر زیادی وجود دارد که با کسب‌وکارها به‌صورت پروژه‌ای همکاری می‌کنند. نویسندگان فریلنسر با مهارت و تجربه‌ خود می‌توانند محتوایی با کیفیت و متناسب با نیازها و اهداف کسب‌وکارها تولید کنند. این کار تا میزان زیادی در زمان و منابع مالی برندها صرفه‌جویی می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روی فعالیت‌های اصلی و استراتژیک خود تمرکز و سرمایه‌گذاری کنند. همچنین نیاز به استخدام و آموزش نیروی محتوای درون سازمانی را برطرف می‌کند.

با این وجود، اصلی‌ترین چالش برای کسب‌وکارها یافتن نویسنده‌ای است که بتواند نیازها و انتظارات کسب‌وکار را برآورده کند. بررسی دقیق رزومه‌ها، مصاحبه و استفاده از تجربیات دیگران می‌تواند راه‌حل مناسبی برای این مشکل باشد.

برای اینکه نویسندگان بتوانند محتوای موردنیاز کسب‌وکارها را به‌درستی تولید کنند، باید اهداف و نیازهای محتوا به‌صورت واضح و دقیق به آن‌ها ارائه شود. روش دیگری که باعث افزایش کیفیت محتوای برون‌سپاری شده می‌شود، ارتباط منظم و موثر با نویسندگان است. کسب‌وکارها با برگزاری جلسات منظم می‌توانند اطلاعات، بازخوردها و نظرات خود را به طور شفاف به نویسندگان منتقل کنند.

همچنین کسب‌وکارها می‌توانند کل فرایند برون‌سپاری محتوا را به مجموعه‌هایی مانند تریبون واگذار کرده و بدون داشتن دغدغه‌هایی مثل انتخاب نویسنده، کنترل کیفیت محتوا و… محتواهای موردنیاز خود را دریافت کنند.

در تریبون بخوانید : سفارش تولید محتوای متنی

سخن پایانی

تولید محتوای متنی جزو جدانشدنی کسب‌وکارها و افراد حاضر در اینترنت است و نمی‌توان مزایای زیاد آن را دست کم گرفت. در این مقاله معنای تولید محتوای متنی، انواع محتوای متنی، مهارت‌های لازم برای آن و فرایند تولیدِ یک محتوای موثر را را توضیح دادیم تا دقیق‌تر بتوانید با این حوزه کاری و مزیت‌های آن آشنا شوید. همچنین، اگر به این زمینه علاقه دارید، می‌توانید به‌عنوان نویسنده در تریبون ثبت‌نام کنید و بیشتر با بازار کار آن آشنا شوید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
تخفیف‌های تریبون، شیرین‌تر از میوه‌های تابستون

 تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی

از ۴۰۰+ رسانه

جشنواره تابستانه رپورتاژ آگهی