تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی از ۴۰۰+ رسانه
ورود به جشنواره
تولید محتوا با هدف روابط عمومی

منتشر شده در ۱۰ تیر ۱۴۰۳

|

چگونه با هدف روابط عمومی باید تولید محتوا کرد؟

می‌دانستید شرکت‌هایی که دارای استراتژی بازاریابی محتوایی و روابط عمومی قوی هستند، ۸۸درصد بیشتر از باقی کسب‌وکارها،‌ لید تولید می‌کنند؟ در عصر امروزی که «توجه» امری ارزشمند است، تسلط بر هنر بازاریابی محتوا و روابط عمومی می‌تواند کلید موفقیت برند شما باشد. محتوا و pr دو جز اصلی یک برنامه تبلیغاتی جامع هستند که هر کدام متفاوت اما مکمل یکدیگر هستند. در این مقاله به چگونگی تولید محتوا با هدف روابط عمومی، اهمیت و فوت‌وفن‌های آن پرداختیم.

روابط عمومی چه کمکی به تولید محتوا برای سایت می‌کند؟

بازاریابی محتوا با استفاده از پست‌های بلاگ، کتاب‌های الکترونیکی یا پست‌های شبکه‌های اجتماعی، تلاش می‌کند توجه مخاطب‌ها را نسبت به داستان‌هایی که یک برند درباره خود می‌گوید، جلب کند. از سوی دیگر، روابط عمومی برای حفظ و توسعه ارتباط با نویسندگان و روزنامه‌نگارانی که داستان برند را تعریف می‌کنند، تلاش می‌کند تا آگاهی از برند و احساسات مثبت را افزایش دهد.

اشتراک روابط عمومی و تولید محتوا این است که هر دو داستان می‌گویند. روابط عمومی با قراردادن داستان‌ها و محتوای برند در دست روزنامه‌نگاران، اینفلوئنسرها و… می‌تواند از بازاریابی محتوایی حمایت کند. وقتی محتوای یک برند در اختیار رسانه‌ها و افراد تاثیرگذار قرار می‌گیرد، شانس بیشتری برای جلب توجه، وایرال شدن و افزایش آگاهی از برند دارد.

اهمیت تولید محتوا در روابط عمومی

بازاریابی محتوا برای روابط عمومی مدرن ضروری است؛ زیرا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا ارتباط مثبتی با مخاطبان خود ایجاد کرده و آن را حفظ کنند، شهرت برند خود را افزایش دهند و به اهداف ارتباطی خود دست یابند. با ارائه محتوای ارزشمند و جذاب، روابط عمومی سازمان‌ها می‌توانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، تخصص خود را به نمایش بگذارند و در نهایت باعث موفقیت بلندمدت شوند.

  • ایجاد شهرت برند

با تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند که نیازها و علایق مخاطبان هدف شما را برآورده می‌کند، می‌توانید سازمان خود را به‌عنوان یک متخصص در صنعت خود معرفی کنید. کسب این اعتبار به ایجاد اعتماد مخاطبان نسبت به شما کمک می‌کند و اعتبار برند شما را افزایش می‌دهد.

  • تعامل با مخاطب

بازاریابی محتوا فرصتی را برای تعامل با مخاطبان از طریق پرداختن به مشکلات آن‌ها، پاسخ به سؤالات‌شان و به اشتراک گذاشتن بینش‌های ارزشمند فراهم می‌کند. این تعامل مداوم به ایجاد روابط قوی‌تر و تقویت وفاداری به برند کمک می‌کند.

  • افزایش آگاهی از برند

با ایجاد و توزیع محتوا در کانال‌های مختلف، می‌توانید دیده شدن برند خود را بهبود بخشید و به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. این می‌تواند آگاهی از سازمان شما، محصولات و خدمات آن را افزایش دهد.

  • هدایت پوشش رسانه‌ای

با تولید محتوای خبرساز مانند مقالات رهبری فکری، گزارش‌های پژوهشی یا مطالعات موردی، می‌توانید توجه روزنامه‌نگاران و اینفلوئنسرهایی که ممکن است محتوای شما را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند، جلب کنید. این کار منجر به افزایش پوشش و دیده شدن برند شما در رسانه‌ها می‌شود.

  • مدیریت بحران‌

بازاریابی محتوایی می‌تواند نقشی حیاتی در مدیریت بحران ایفا کند؛ زیرا به شما امکان می‌دهد روایت را کنترل کنید، نگرانی‌ها را برطرف کنید و در موقعیت‌های چالش‌برانگیز به‌روزرسانی‌های به‌موقع ارائه دهید. فعال بودن و شفاف بودن محتوا می‌تواند آسیب احتمالی به شهرت برند شما را کاهش دهد.

  • حمایت از سئو

ایجاد محتوای با کیفیت و بهینه‌شده برای کلمات کلیدی می‌تواند رتبه‌بندی سایت شما را در موتورهای جستجوی بهبود بخشد، ترافیک ارگانیک بیشتری به سایت شما هدایت کند و شهرت برندتان را افزایش دهد.

  • ایجاد سرنخ (لید)

تولید محتوا می‌تواند با ارائه منابع ارزشمند مانند کتاب‌های الکترونیکی یا وبینارهایی که مشتریان بالقوه را تشویق می‌کند تا با سازمان شما تعامل داشته باشند و اطلاعات تماس خود را به اشتراک بگذارند، به تولید سرنخ کمک کند.

  • تقویت روابط

تولید محتوا به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبان خود در ارتباط باشید و در طول زمان با ارائه محتوای منسجم و مرتبط که نیازها و علایق آن‌ها را برآورده می‌کند، روابط خود را تقویت کنید.

فوت‌وفن‌های تولید محتوا با هدف روابط عمومی

تیم‌های روابط عمومی و بازاریابان محتوا در هدف جذب مشتری و ایجاد یک برند قابل اعتماد مشترک هستند اما از استراتژی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. بنابراین، ترکیب رویکردهای آن‌ها برای کسب‌وکارها یک مزیت بزرگ است. با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی محتوا می‌توان محتواهایی تولید کرد که تخصص شما را به نمایش بگذارند و به کمک روابط عمومی می‌توان بهترین راه‌های دستیابی به مخاطبان هدف، افزایش آگاهی از برند و تثبیت برند به‌عنوان یک رهبری فکری را شناخت. اما برای تولید محتوا با هدف روابط عمومی، از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

  • پلتفرم‌های محتوایی جدید را شناسایی کنید

تولید محتوای منظم و جدید برای بلاگ‌تان ممکن است خوانندگان بیشتری را جذب کند، اما اگر به دنبال افزایش آگاهی از برندتان هستید، باید محتوای خود را در پلتفرم‌های مختلف منتشر کنید. تیم روابط عمومی می‌تواند در این زمینه کمک کند. این اشخاص همیشه باید از آخرین ترندهای بازار مطلع باشند، در نتیجه می‌توانند تولیدکنندگان محتوا را راهنمایی کنند که چگونه انواع مختلف محتوا می‌تواند مخاطبان هدف را جذب کند.

به‌عنوان مثال، یک مقاله بلاگ را می‌توان به‌صورت یک ویدئو منتشر کرد تا مخاطب‌ها با گوش‌دادن به آن یا تماشای اینفوگرافیک‌ها، محتوا را راحت‌تر درک کنند.

  • ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرها

تیم‌های روابط عمومی در برقراری ارتباط با روزنامه‌نگارها، سردبیران، نویسنده‌ها و اینفلوئنسرها عالی عمل می‌کنند. این کار باعث می‌شود مقالات، پست‌ها، ویدئوها و مطبوعات شما توسط افراد مناسب به اشتراک گذاشته شوند. با این کار، مطالب ارزشمند و مفید شما، پوشش رسانه‌ای و اشتراک‌گذاری گسترده‌تری به دست می‌آورند و در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌گیرند. ممکن است روزنامه‌نگاران پس از دیدن محتوای شما، داستانی برای گزارش آن پیدا کنند و در اطلاع‌رسانی آن به شما کمک کنند. به همین ترتیب، برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها باعث می‌شود اسم برندتان بیشتر در شبکه‌های اجتماعی ذکر شود، افراد بیشتری با شما آشنا شوند و نظرات معتبر بیشتری درباره محصول و خدمات‌تان وجود داشته باشد.

  • رهبری فکری ایجاد کنید

رهبری فکری شامل به اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها و تخصص در یک زمینه یا موضوع خاص است که شما را به‌عنوان یک منبع ارزشمند از بینش‌ها و تجربه‌های منحصربه‌فرد معرفی می‌کند. تبدیل شدن به یک رهبری فکری شما را به یک فرد تاثیرگذار و پیشرو در حوزه یا صنعت خود تبدیل می‌کند و مشتریان بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد.

تولید محتوای معتبر و آموزنده، راهی عالی برای به اشتراک‌گذاشتن تخصص شماست. با این حال، تا زمانی که این محتوا در میان مخاطب‌های گسترده‌تری به اشتراک گذاشته نشود، قدرت و اعتبار شما در مورد آن موضوع به رسمیت شناخته نخواهد شد. روابط عمومی به وسیله برقراری ارتباط بین شما و سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، اینفلوئنسرها و… کمک می‌کند تا محتوای روشنگر خود را به اشتراک بگذارید.

تیم بازاریابی محتوای شما مطالب منظمی تولید می‌کند که تخصصتان را به نمایش می‌گذارد، تیم روابط عمومی کمک می‌کند پیام خود را با صنعت و سایر رهبران فکری به اشتراک بگذارید و یک برند قدرتمند بسازید.

در تریبون بخوانید : سفارش تولید محتوا

شباهت‌ها و تفاوت‌های روابط عمومی و بازاریابی محتوا

حال که اهمیت تولید محتوا و روابط عمومی را درک کردید، زمان آن است که شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو را بررسی کنیم.

  • تفاوت‌ها

تفاوت اصلی آن‌ها این است که تمرکز اصلی بازاریابی بر فروش محصول است، در حالی که روابط عمومی بر حفظ شهرت برند تمرکز دارد. در ادامه برخی از بزرگترین تفاوت‌ها را آورده‌ایم:

    • رابطه مستقیم و غیرمستقیم با مشتری: بازاریابی محتوا، رابطه مستقیم با مخاطب‌ها ایجاد می‌کند و با ارائه اطلاعات با کیفیت موردنیاز مشتری‌ها، اعتمادشان را به دست می‌آورد. در حالی که روابط عمومی بیشتر در مورد ایجاد یک رابطه غیرمستقیم با مخاطب‌هاست. روابط عمومی به موثرترین روش با خبرنگاران ارتباط می‌گیرد تا آن‌ها درباره سازمان، محصولات یا خدمات‌تان داستانی بنویسند.
    • مخاطب هدف: یکی دیگر از تفاوت‌های این دو بخش، مخاطب هدف آن‌هاست. تیم روابط عمومی با توجه به نیاز سازمان، با مخاطب‌های مختلفی در ارتباط است. به‌عنوان مثال با رسانه‌ها،‌ سهامداران شرکت یا حتی کارمندها ارتباط برقرار می‌کنند. اما تیم بازاریابی محتوا بر دستیابی به مشتریان و مشتریان بالقوه تمرکز دارد.
    • زمان ارسال پیام: در بازاریابی محتوا، زمان انتشار پست‌ها اهمیت کمتری دارد زیرا شما در حال ایجاد یک رابطه طولانی مدت با خواننده‌ها، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی هستید. نکات، تکنیک‌ها و اطلاعات مفیدی را به اشتراک می‌گذارید که ماندگاری بیشتری دارند. در روابط عمومی،‌ هر دقیقه اهمیت دارد. بیانه‌های مطبوعاتی زمانی که در اخبار روز پخش شوند، شانس بیشتری برای پوشش‌دادن دارند.
  • شباهت‌ها

بزرگترین شباهت روابط عمومی و تولید محتوا، طرز فکر روزنامه‌نگاری آن‌هاست. با حجم زیاد محتواهایی که در کانال‌های مختلف توزیع شده است، رقابت برای جلب توجه مخاطب‌ها، بیشتر از هروقت دیگری افزایش یافته است. این موضوع، اهمیت ارائه اطلاعات ارزشمند و مداوم را افزایش می‌دهد. اینجاست که یک ذهنیت ژورنالیستی با استفاده از استانداردها، شیوه‌ها و طرز فکر روزنامه‌نگاری وارد می‌شود. برای نیروهای روابط عمومی و تولیدکنندگان محتوا، یافتن و نوشتن داستان‌های مرتبط برای کانال‌های مناسب و ارائه اطلاعات واضح و مختصری که مخاطب‌ها به دنبال آن هستند، ضروری است و اهمیت دارد.

سخن پایانی

اکنون که فوت‌وفن‌های تولید محتوا با هدف روابط عمومی، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را مطالعه کردید،‌ زمان آن می‌رسد که آنچه آموخته‌اید را عملی کرده و به‌کار بگیرید. به این ترتیب، نه‌تنها می‌توانید نتایج تلاش‌های خود را به حداکثر برسانید، بلکه می‌توانید ارتباط قوی‌تری با همکاران خود ایجاد کنید.

عضویت در خبرنامه

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید.

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنید*
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

اشتراک‌گذاری‌:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از اخبار روز سئو و روابط عمومی باخبر باش
تخفیف‌های تریبون، شیرین‌تر از میوه‌های تابستون

 تا ۵۰٪ تخفیف خرید رپورتاژ آگهی

از ۴۰۰+ رسانه

جشنواره تابستانه رپورتاژ آگهی